۱. تجارتی که با آن آشنایی دارید را به راه بیاندازید.
در ابتدا با ارائه یک محصول تجاری کوچک یا ایده ای که کمی با آن آشنایی دارید، شروع کنید. مثلا اگر عکاس هستید، میتوانید یک آتلیه عکاسی بزنید یا خدمات عکاسی ارائه دهید. توجه داشته باشید که اگر در مورد محصول یا خدمتی که ارائه میدهید، آگاهی داشته باشید پیشرفت بهتری در آن خواهید داشت. میتوانید این علاقه خود را با دیگران در اینترنت به اشتراک بگذارید و از آنها راهکارهای پیشرفت را یاد بگیرید یا حتی همین افراد می توانند در آینده مشتریان احتمالی شما شوند.
۲. همان باشید که هستید.
قبل از راهاندازی یک تجارت سعی کنید نوع شخصیت خود را بشناسید، آیا درونگرا هستید و نمیتوانید با غریبهها به خوبی ارتباط برقرار کنید و یا مشتریان را به سمت خود بکشانید؟ اگر اینگونه هستید مطمئن باشید که تجارت موفقی نخواهید داشت. در این مورد بهتر است یک وبسایت بسازید و سعی کنید به طور غیر حضوری یعنی از طریق ایمیل، چت کردن آنلاین یا مثلا تلفن با افراد ارتباط برقرار کنید. اما اگر شخصیت برون گرا دارید و از برقراری ارتباط با افراد لذت می برید، بهتر است خود را فقط محدود به داشتن سایت و ارتباط غیرحضوری نکنید.
۳. از کم شروع کنید.
یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد دارند اینست که فکر می کنند باید در ابتدا همه چیز داشته باشند. بهتر است اول با ساخت وب سایت و بازاریابی آنلاین شروع کنید تا با نحوه جذب مشتری آگاه شوید. زمانی که در این کار موفق شدید و توانستید از طریق تبلیغات آنلاین مشتری جذب کنید و از این راه درآمد کسب کنید، می توانید خود را وقف این کار کنید و به طور جدی آن را دنبال کنید.
۴. دنبال یک مارکت تثبیت شده بگردید.
شاید شما در زمینه عکاسی زیر آب، جزو برترین ها باشید اما اگر افراد درباره این رشته آگاهی نداشته باشند، تلاش های شما در آن درآمد چندانی برایتان نخواهد داشت. بسیاری ازاوقات صاحبان تجارت های کوچک سعی می کنند بازارهای خود را در بهترین جا راه بیاندازند، اما ممکن است در آنجا مشتریان زیادی که توان پرداخت قیمت های بالا را داشته باشند، وجود نداشته باشد. اگر اول به یک مارکت تثبیت شده مثل عکاسی فکر کنید و بعد به دنبال گرفتن تخصص مثلا در عکاسی زیر آب باشید، موفق تر خواهید بود.
۵. به حراجیها توجه کنید.
حراجیها هستند که یک تجارت یا وبسایت تجاری را سرپا نگه میدارند. به چیزهایی که مردم میخواهند و قیمتی که از نظر آنها مناسب است توجه کنید. بدین ترتیب آنها همیشه تجارت شما را پشتیبانی خواهند کرد و موفقیت تجار تان را تضمین میکنند.
به هر نوعی برای حفظ مشتریان فعلی خود و کسب مشتریان جدید تلاش کنید. در دنیای اینترنت اگر یک نفر از شما ناراضی باشد و آن را با دیگران در وب در میان بگذارد، شما ده مشتری احتمالی خود را از دست خواهید داد. به دنبال راه های ارائه خدمات فوق العاده بگردید و برای مشتریان همیشگی خدمات ویژهای ارائه دهید. اگر آنها از شما راضی باشند، همه جا در موردتان صحبت خواهند کرد.
۶. کاری کنید که یافتن شما برای افراد آسان باشد.
برای خرید محصولات یا خدمات شما افراد باید بتوانند شما را پیدا کنند. این روزها چه تجارت آنلاین داشته باشید چه تجارت غیر آنلاین، باید حداقل یک وب سایت در اینترنت داشته باشید و با افراد در رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک از طریق ساخت صفحه هواداران در ارتباط باشید. در غیر اینصورت خیلی از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد.
اگر میخواهید مشتریان را به مکان فیزیکی یعنی مغازه خود بکشانید، حتما سعی کنید در فهرست Google Places قرار بگیرید. لیست سایت های محلی مانند Yelp را چک کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات شما صحیح وارد شده اند و لینکی هم به سایت شما داده شده است. اگر تجارت آنلاین دارید مطمئن شوید که در دایرکتوری ها و سایت های آگهی نام سایت شما نیز وجود دارد بهینه سازی سایت را فراموش نکنید و سعی کنید با سایتهای مشابه تبادل لینکی برقرار کنید.
۷. برای خود هدف و طرحی در نظر داشته باشید.
همه می دانیم که هر تجارتی نیاز به یک طرح دارد، اما داشتن طرح های احتیاطی در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند، هیچ وقت از شکست ناامید نشوید زیرا بسیاری از صاحبان تجارت موفق امروزی از شکستهای خود درس گرفتهاند و سعی کردهاند طرحهای جدید دیگری را برای رسیدن به موفقیت دنبال کنند. پس معطل نکنید و هرچه زودتر تجارت خود را راه بیاندازید و رویاهای خود را تحقق بخشید.