طراحی اتاق کنفرانس یک فضای مهم و بسیار با اهمیت در داخل هر شرکت و محل کاری محسوب می شود. بی تردید به دلیل اینکه جلسات و سمینارهای مهمی، مربوط به آن شرکت و یا برای ایجاد هماهنگی با شرکت های دیگر برای همکاری و یا فروش محصولات در فضای اتاق کنفرانس صورت می گیرد. داشتن یک فضای مناسب همراه با امکانات مورد نیاز برای تک تک افراد شرکت کننده در این فضا اهمیت بسیار فراوانی دارد. برای طراحی اتاق کنفرانس مدرن چندین نکته مهم و اصولی باید رعایت شود که در این بخش به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.
۱ - ابعاد اتاق کنفرانس
ابعاد اتاق مهمترین عامل تعیین کننده و تاثیر گذار در طراحی محسوب می شود. طراحی اتاق کنفرانس بسته به میزان فضای موجود می تواند متفاوت باشد و طرح متناسب برای آن باید به صورتی باشد که بتواند تمام قواعد و اصول رفت و آمد و نشستن افراد به صورت استاندارد و رعایت شده باشد تا بدین صورت مزاحمتی برای دیگر افراد شرکت کننده در این بخش ایجاد نشود. هرچه اتاق کنفرانس بزرگ تر باشد دست طراحان داخلی برای استفاده از مبلمان بزرگتر و قرار دادن امکانات بیشتر در این فضاها بازتر خواهد شد.
۲ - سبک اتاق کنفرانس
برای طراحی اتاق کنفرانس سبک های متفاوتی وجود دارد. رایج ترین میز کنفرانس مستطیل شکل است با صندلی هایی که در چهار طرف آن قرار می گیرد ولی با توجه به ابعاد فضا و تعداد شرکت کننده در این فضا، می توان از فرم U شکل و یا طرح های دوار برای میز کنفرانس استفاده نمود. با توجه به تقاضا و سلیقه عموم مردم، سبک طراحی مدرن برای اتاق کنفرانس که اصولا بصورت مینیمال انجام می گردد می تواند سبک مناسبی برای این فضا باشد.
۳ - تجهیزات اتاق کنفرانس
قبل از طراحی و ساخت یک اتاق کنفرانس، باید در نظر گرفت که چه فناوری و تکنولوژی را برای استفاده در نظر گرفته اید. بی تردید در یک اتاق کنفرانس کوچک، سیستم صوتی و تصویری بزرگ و یا مانیتور و میکروفون ممکن است نیاز نباشد ولی با افزایش تعداد شرکت کننده ها برای ایجاد نظم بیشتر و به رخ کشیدن وجه شرکت، وجود همچین امکاناتی برای نمایش دادن تصاویر و یا گفتگوی مناسب وقابل شنیدن برای سایر حضار بسیار با اهمیت است. محل قرارگیری هر کدام از این تجهیزات و فاصله آنها از یکدیگر برای رعایت کردن استانداردها و همچنین استفاده از تجهیزات با کیفیت و حرفه ای برای بالا بردن سطح دوام اتاق کنفرانس، برای هر شرکتی بسیار با اهمیت است.
۴ - نور پردازی در طراحی اتاق کنفرانس
اتاق کنفرانس باید روشن باشد تا حاضرین بتوانند همدیگر را به راحتی مشاهده کنند ولی این را نیز باید در نظر گرفت که در صورت لزوم باید از شدت روشنایی های طبیعی و مصنوعی ایجاد شده کاسته شود تا بدین صورت امکان استفاده از مانیتورها و یا صفحات نمایش دیگر، برای حضار فراهم شود. به همین دلیل طراحان داخلی ترجیح می دهند تا با استفاده از نور پردازی های متفاوت کنترل شدت روشنایی این فضاها را در دست بگیرند. وجود پنجره و استفاده از نور خورشید، یک امتیاز برای هر فضای داخلی محسوب می شود ولی در طراحی سالن کنفرانس، استفاده از سیستم های هوشمند برای افزودن و یا کاستن روشنایی طبیعی آن شدیدآٌ توصیه می شود.
۵ - سیستم اکوستیک در اتاق کنفرانس
یکی از عمده ترین تفاوت های اتاق کنفرانس با دیگر فضای داخلی هر شرکتی، وجود سر و صدا و ازدحام افراد است. برای داشتن چنین فضایی، استفاده از کفپوش و متریال مناسب برای دیوارها در جهت جذب صدا و کاهش آلودگی صوتی بسیار حائز اهمیت است. استفاده از عایق های صوتی برای کاستن از آلودگی یکی از مواردی است که باید برای این اتاق ها در نظر گرفت و وجود آنها می تواند در ابعاد فضا و ضخامت دیوارها تاثیر بسیار بگذارد.
6. انتخاب رنگ
رنگ در طراحی اتاق کنفرانس و جلسات یکی از فاکتورهای مهم با هزینه کم به شمار می رود. برای انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کنفرانس باید هم از نظر روانشناسی هم از نظر سبک به آن توجه کنید، این گونه فکر کنید شما در فضا با چه رنگی می توانید بر روی مخاطب تاثیر بیشتری بزارید تا اعتماد آن را برای همکاری جذب کنید یا باعث ارامش آن شوید. این گونه بر اساس روانشانسی می توانید رنگ مناسب را انتخاب کنید.
از طرفی رنگ کردن و ایجاد طرح های بر روی دیوار هزینه کمتری نسب به روش های دیگر دارد و به همین دلیل می توان رنگ را گزینه موثر و کم هزینه در نظر گرفت. به طور مثال برای شرکت های استارت اپی و فناوری استفاده از رنگ ابی برای ارامش و طرح های که نشان دهنده رشد و هوشمندی باشد استفاده کرد.
امیدواریم مقاله بالا دید شما را به طراحی اتاق کنفرانس بازتر کرده باشد و بتوانید تصمیم بهتری برای فضای شرکت خود بگیرید، شرکت معماری شیپ نیز با توجه به تجربه ای که در زمینه طراحی داخلی دارد، می تواند شما را یاری کند تا بهترین را برای خود رقم بزنید. با ما در ارتباط باشید تا صمیمانه کارشناسای ما شما را راهنمایی کنند.