هر سوالی در رابطه با معماری دارید در اینجا بپرسید و جواب بگیرید.
0 امتیاز
290 بازدید
در معماری ایرانی توسط (430 امتیاز)

عوامل بسیاری هستند که می‌توانند موجب ایجاد حس آرامش و راحتی در دفتر کار شوند. ازجمله این عوامل می‌توان به استفاده از یک سبک طراحی مناسب برای محیط کار، استفاده مناسب از رنگ‌ها و نورپردازی اشاره نمود. توجه به این سه عامل مهم در کاربردی بودن دفتر می‌تواند محیط کار شرکت شما را به یک محیط جذاب و پویا تبدیل نماید. در ادامه به بررسی هر یک از این عوامل خواهیم پرداخت.

طرحی کاربردی برای دفتر کار

طراحی داخلی دفتر کار با استفاده از ایده طراحی فضای باز، توانسته است استفاده از اتاق‌های کوچک و بسته مانند دفاتر کار شخصی را به حداقل برساند. امروزه بسیاری از شرکت‌های معتبر در سطح دنیا، در طراحی داخلی خود از ایده طراحی فضای باز استقبال نموده‌اند و هر روز نیز به تعداد کارکنان این شرکت‌ها افزوده می‌گردد.

 اما آیا این شیوه طراحی برای محیط کار شما نیز مناسب است؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید به بررسی جنبه‌های مختلف کسب و کار خود که ممکن است تحت تأثیر استفاده از فضای باز یا بسته قرار بگیرند بپردازید.

طراحی فضای باز مناسب چه محیط هایی است؟

یکی از شیوه‌های جدید طراحی کاربردی دفتر کار ، استفاده از ایده طراحی فضای باز است. در این شیوه‌ی طراحی، همکاران می‌توانند بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و به راحتی تبادل اطلاعات ‌نمایند. همچنین سبک طراحی فضای باز، به دلیل امکان برقرای تعامل با سایر همکاران می‌تواند موجب پیشرفت خلاقیت در کارکنان گردد.

 این موضوع باعث شده است که طراحی فضای باز بیشتر مناسب فضاهای کاری باشد که در آن‌ها کار گروهی و همکاری مداوم کارکنان امری ضروری است. شرکت‌های طراحی گرافیک و آژانس‌های تبلیغاتی، می‌توانند از طراحی فضای باز دفتر کار استفاده کنند.

استفاده از طراحی فضای بسته مناسب چه محیط هایی است؟

سال‌ها پیش طراحی فضای بسته برای نجات کارمندان از محیط‌های اداری ، که میزها در آن مانند کلاس درس چیده شده بودند ابداع شد. در دهه ۱۹۶۰ میلادی بسیاری از مشاغل به این نتیجه رسیدند که می‌توانند از این فضا برای جای دادن افراد بیشتری استفاده کنند و به این صورت، استفاده از فضای بسته در میان کارکنان محبوبیت خود را از دست داد.

طراحی فضای بسته امروزه طرفداران زیادی ندارد، اما در برخی محیط ها به جهت نوع کار و ارتباطاتی که دارند استفاده از آن ضروری به نظر می‌رسد. در برخی شرکت ها همچون شرکت های مالی و حقوقی، کارمندان با افرادی سروکار دارند که ترجیح می‌دهند صحبت هایشان محرمانه باقی بماند. در این موارد به جهت احترام به نیاز مشتری، استفاده از فضای بسته در طراحی داخلی یک ضرورت به نظر می‌رسد.

کدام انتخاب برای طراحی دفتر کار بهتر است؟

استفاده از فضای باز یا محیط بسته در یک فضای کاری به تنهایی، اشتباهی است که برخی شرکت‌ها در طراحی داخلی دفتر کار خود مرتکب می‌شوند. امروزه شرکت‌های بسیاری در دنیا هستند، که در طراحی دکوراسیون دفتر کار خود از ترکیب فضای باز و محیط بسته استفاده می‌کنند.

یعنی در حالت کلی از طراحی فضای باز استفاده می‌کنند اما در موارد مشخص و با توجه به نیازهای بخش‌های خاص، از فضای بسته نیز در طراحی داخلی خود استفاده می‌کنند. شما به عنوان شخصی که صاحب کسب و کار است و با آن آشنایی کامل دارد، می‌توانید با بررسی جنبه های مختلف کار خود بهترین انتخاب را برای طراحی دکوراسیون دفتر کار خود داشته باشید.

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط (500 امتیاز)

لابی و فضای پذیرش دفتر وکالت

ایجاد آسایش مراجعین، مسیریابی درست و چیدمان مناسب لابی اداری و فضای پذیرش نکات مهمی است که باید هنگام طراحی دفتر وکالت در نظر داشته باشیم. چیدمان گروهی صندلی‌ها در لابی اداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در اینجا لازم است برای حریم خصوصی افراد ارزش بیشتری قائل شویم و انواع مبلمان‌های تکی و چند نفره را برای دکوراسیون لابی اداری در نظر بگیریم.

پوشش مبلمان باید با پارچه‌های مقاوم و زیبا انجام شود که با دکوراسیون دفتر کار هماهنگ هستند. چند عدد میز و قفسه‌های کتاب و مجله در لابی اداری، حس و حال بودن در فضای نشیمن خانه را به افراد منتقل می‌کند؛ همچنین پیشنهاد می‌شود تا حد امکان از تجملات و تزئینات اضافی در دکوراسیون دفتر وکالت اجتناب کنید.

اتاق وکیل

برای دکوراسیون اتاق وکیل لازم است مبلمان راحت‌تری از لابی اداری در نظر گرفته شود. یک مبل راحتی کوچک متناسب با دکوراسیون دفتر کار و میز قهوه‌خوری در جلوی آن برای این فضا کافی است. با این حال اگر از این اتاق برای فعالیت‌های دیگری مانند برگزاری جلسات هم استفاده می‌شود، لازم است امکانات لازم مانند میز بزرگی برای پذیرایی و پروژکتور و سایر لوازم صوتی و تصویری متناسب با طراحی دفتر وکالت تأمین شود.

اتاق کنفرانس دفتر وکالت

طراحی خلی اتاق کنفرانس هم از جمله موارد مهمی است که باید در نظر داشته باشیم. طراحی داخلی اتاق کنفرانس باید در بهترین موقعیت مکانی دفتر کار انجام شده و در جایی قرار بگیرد که خبری از صداهای مزاحم بیرون نباشد. البته که لازم است با تدابیر خاص طراحی داخلی اداری ، شرایط آکوستیک مناسب را برای این فضا مهیا کنیم.

انتخاب مبلمان مخصوص این فضا نیز باید مطابق اصول دکوراسیون دفتر وکالت انجام شود. یک میز بزرگ برای برگزاری جلسات، مهم‌ترین جزء طراحی داخلی اتاق کنفرانس است. نورپردازی این اتاق نیز باید مطابق اصول طراحی داخلی دفتر وکالت انجام شود. هر چند انتخاب اتاقی پرنور با پنجره‌های وسیع به منظور بهره‌وری از نور طبیعی روز راهکار بسیار مناسب‌تری است.

در نظر گرفتن تجهیزات سخت‌افزاری مناسب برقراری جلسات مجازی یا ارائه‌های تصویری در طراحی داخلی اتاق کنفرانس ضروری است. در نظر گرفتن تمهیداتی در دکوراسیون دفتر کار برای پنهان کردن کابل‌ها و شکیل نشان دادن تجهیزات الکترونیکی نیز از جمله مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

میز اتاق کنفرانس دفتر وکالت
مبلمان اداری دفتر وکالت

انتخاب مبلمان اداری دفتر وکالت

هنگام انتخاب مبلمان اداری برای دکوراسیون دفتر وکالت باید موارد زیادی را در نظر بگیریم که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • زیبایی
  • سبک دکوراسیون دفتر کار
  • رنگ

اگر سبک دکوراسیون دفتر کار شما کلاسیک باشد، مبلمان چوبی با رنگ‌های طبیعی انتخاب خوبی است. در کنار آن وجود قفسه‌های کتاب، میز کار و مبلمان راحتی و مناسب تکمیل‌کننده‌ی طراحی دفتر وکالت شما خواهند بود.

هماهنگی مبلمان و اکسسوری‌های دکوراتیو

نکته‌ی دیگری که هنگام طراحی داخلی دفتر وکالت باید در نظر داشته باشیم، هماهنگی اکسسوری‌های دکوراتیو و تزئینی با مبلمان اداری است. پیش از این در مقاله‌ای به اهمیت اکسسوری‌های دکوراتیو برای طراحی داخلی اداری پرداخته‌ایم. در اینجا باید علاوه بر هماهنگی با مبلمان، با شخصیت و پرستیژ کاری وکیل نیز هماهنگی داشته باشند.

زیاده‌روی در استفاده از اکسسوری‌ها باعث بی‌نظمی دکوارسیون دفتر کار خواهد شد و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اورگانایزرهای شکیل برای میز وکیل، ابزار نگهداری اوراق برنجی و لوکس و قاب عکس‌های زیبا از خویشاوندان از جمله اکسسوری‌های پایه هستند که وجود آنها برای طراحی داخلی دفتر وکالت کافی است. علاوه بر آن استفاده از گیاهان سبز و گل‌های تازه و شاداب در گلدانی شکیل می‌تواند حال و هوای دکوراسیون دفتر کار را عوض کند و جو صمیمی و دوستانه‌ای به آن ببخشد.

چیدمان اصولی دکوراسیون دفتر وکالت

قدم بعدی، چیدمان دفتر وکالت مطابق استانداردهای طراحی داخلی فضای اداری است. در این میان لازم است حتماً از متخصصین این حوزه کمک بخواهید. یک شرکت معماری و طراحی داخلی مجرب می‌تواند در این زمینه راهنمای شما باشد. در نظر گرفتن فضای لازم برای حرکت افراد و جلوگیری از شلوغی و آشفتگی در محیط کاری از جمله مواردی است که هنگام طراحی داخلی دفتر وکالت باید در نظر داشته باشید.

0 امتیاز
توسط (500 امتیاز)

معماران، خود طراح هستند. آن‌ها فضاهایی را طراحی می‌کنند که طراحی دفتر معماری‌شان با فلسفه و سبک منحصربه‌فردشان را برایشان بسیار مهم می‌سازد. سبکی که زبان کاری و سلیقه شخصی آن‌ها را منعکس می‌کند. این امر منجر به طراحی یک استودیو فضای کاری مناسب می‌شود که برای مشتریان نمونه‌ای از نحوه طراحی معماران یا ایدئولوژی آن‌ها است. آتلیه معماری، اولین منبع الهام برای مشتریانی است که از آن بازدید می‌کنند. 16 طراحی برتر دفتر کار معماری که می‌تواند الهام‌بخش شما برای کار در آن فضای کاری زیبا باشد، عبارت‌اند از:

دفتر شخصی معماران | مفاهیم طراحی پورتیکو

زمانی که گوپال تانوانی و شروتی تانوانی، معماران مستقر در اورنگ‌آباد، متوجه شدند که به دلیل کمبود شدید فضا در آتلیه معماری رو به رشد‌شان، باید از محل کار فعلی به مکانی بزرگ‌تر نقل‌مکان کنند، تصمیم گرفتند که دفتر جدید، ملکی شخصی و ساختمانی مستقل باشد.
معماران مجبور شدند به دلیل ابعاد متوسط و باریک بودن پلان دفتر کار معماری، دیدگاه خود از یک فضای کاری سبز را تعدیل کنند. آنها برای طراحی دفتر کار معماری یک ساختار چندطبقه با یک پاکت ذوزنقه‌ای را انتخاب کردند که نور خورشید را از طریق سوراخ‌های شکاف مانند و یک نورگیر خطی وارد می‌کند. طراحی داخلی بر حس انقباض و آزادی تاکید دارد و از یک دهلیز 18 فوتی پر از سبزه و فضاهای پراکنده برای به حداکثر رساندن مساحت قابل‌استفاده 900 فوت مربعی استفاده می‌کند.

استودیوی معماران | کارگاه داخلی

در میان منطقه‌ای درحال‌توسعه، دفتر شخص سازنده، معمار تجاس میستری، قرار دارد. پلان آتلیه معماری 265 فوت مربعی به سه بخش تقسیم می‌شود:

  • کابین طراح
  • استودیو
  • یک آبدارخانه کوچک با سرویس بهداشتی

این اتلیه معماری با تمرکز بر ریز فضاهای دفتر معماری، دارای یک دروازه اصلی Torggler با مکانیزم تاشو و روکش پودر سیاه است. طراحی داخلی از مواد خام و روستیک مانند دیوارهای آجری نمایان، کف‌پوش IPS، MS و بافت پوتی خاکستری روی دیوارها و سقف استفاده می‌کند. فضای کاری کارکنان و کابین طراح توسط یک پارتیشن شیشه‌ای از هم جدا می‌شوند و نورپردازی به‌گونه‌ای طراحی شده است که هر قسمت را برجسته کند. این دفتر همچنین بر استفاده از مواد و محصولات پایدار با پالت مواد ساده و بدون زرق‌وبرق تمرکز دارد.

دفتر طراحی معماری اسپیسز KA @

آتلیه معماری به مساحت 1500 فوت مربع (150 متر مربع) در زیرزمین، به شکل یک دفتر کار باز طراحی شده است. فضای اداری در دو سطح قرار دارد؛ سطح پایین به‌عنوان ایستگاه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی پلان دفتر معماری به گونه‌ای مفهوم‌سازی شده است که مکانی باشد که ضمن تفریحی بودن، محیطی خلاقانه برای کار افراد فراهم کند، مکانی برای لذت بردن از کار.
منطقه‌بندی فضاها با درنظرگرفتن کابین اصلی به همراه اتاق کنفرانس متصل در قسمت عقب، برای حفظ حریم خصوصی و همچنین ارتباط بصری آن با دفتر جلویی، توجیه شده است. ازآنجایی‌که فضای دفتر جلویی نسبت به قسمت عقب باریک است، فضای جلویی به‌عنوان یک گالری با دیوارهایی با پوشش سیمانی، برای برجسته‌کردن نمایش پروژه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی آتلیه معماری Berwwn Space، بنگلور

کرکره‌های فولادی باز می‌شوند تا هوای تازه فراوانی را به این استودیو برای آتلیه معماری بنگلور، Between Spaces، که در بالای خانه یکی از بنیان‌گذاران آن واقع شده است، بیاورند. این ساختمان در زمینی روبه‌شمال در یک منطقه شهری متراکم از شهر هند قرار دارد. این ساختمان، دفاتر Between Spaces را در دوطبقه بالایی خود جای‌داده است، درحالی‌که خانه دیویا اتیراجان، یکی از بنیان‌گذاران، طبقات همکف و اول را اشغال می‌کند.

استودیوی کوچه طراحی | آر. شوتا و سارنگ پاتیل

باتوجه‌به نقل‌قول معروف «انسان با طراحی که نگهداری می‌کند شناخته می‌شود»، آتلیه معماری یک معمار قرار است فلسفه و سبک طراحی او را منعکس کند. به همان اندازه که ساده به نظر می‌رسد، دیزاین دفتر معماری خود در مقایسه با رسیدگی به مشتریان مختلف، کار بسیار دشواری است. در واقع، مبارزه با نگرانی‌های خود و رسیدن به ایده‌ای که واقعا فلسفه و فضای شما را توجیه کند، کاری طاقت‌فرسا است.

دفتر یک معمار | معماران طراح خلاق

معماران طراح خلاق، دفاتر جدید خود را با نام «محرک‌های فضایی» واقع در دهلی‌نو، هند، به پایان رساندند. آتلیه معماری یک معمار فضایی است که باتوجه‌به پلان آتلیه معماری به‌عنوان سکوی پرشی برای گفتگوی معماری، خلاقیت و طراحی تصور می‌شود. بنابراین، باید به‌گونه‌ای آشکار و تعامل کند که کاربران آن با یکدیگر و با محیط فضایی اطراف خود احساس ارتباط کنند. یک پلان طبقه باز 2400 فوت مربعی، کاملا مستطیل‌شکل، پتانسیل زیادی برای کاوش در این جنبه داشت. تعریف کاملی از آنچه باعث «خلاقیت» می‌شود وجود ندارد.

فضای کار آتلیه MVRDV

1-"Jacob van Reiss، یکی از بنیانگذاران MVDRV، توضیح می دهد که دفتر کار همه چیزیک خانه را نیاز دارد، اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن، مبل های راحتی برای نشستن با هم و برای ما نیز بسیار مهم است که بخشی از Het Industriegebouw به عنوان یک ساختمان و جامعه باشد. اکنون ما فضاهای کاری را به اشتراک می گذاریم که می تواند همچون معماری اصلی این ساختمان همکاری و رشد و انعطاف پذیری را در داخل ساختمان ایجاد کند."

طراحی داخلی دفتر کار معماری
فضای اداری آتلیه معماری mvrd

191 سوال

148 پاسخ

29 دیدگاه

586 کاربر

به انجمن تخصصی معماری آرچینا خوش آمدید٬ این یک سامانه‌ی پرسش و پاسخ در حوزه معماری است که فعالانه به بررسی پرسش‌ها و پاسخ به سوالات شما عزیزان می‌پردازد.

فروشگاه بزرگ معماری آرچینا - انواع پروژه معماری ( آموزشی، فرهنگی، درمانی، تجاری و اداری، ورزشی، اقامتی و گردشگری، مسکونی و چند منظوره)، پاورپوینت معماری، رساله و تحقیق و پایان نامه معماری، آموزش معماری (آبجکت و نرم افزار، آموزش اسکیس، آموزش تری‌دی‌مکس، آموزش فتوشاپ در معماری و ارائه فایلهای آماده داخلی)، مقاله معماری (دکوراسیون داخلی، طراحی نما ساختمان، سبک‌های را پوشش دهد.

...