ما در این پاورپوینت به تحلیل فرهنگسرای فرشچیان پرداخته ایم و همه اطلاعات مورد نیاز بنای مجتمع فرهنگی فرشچیان به همراه تصاویر فوق العاده زیبا ، در ۵۹ اسلاید از طریق وبسایت آرچینا در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اگر شما دانشجوی عزیز رشته معماری بخواهید برای درس آشنایی با معماری معاصر یک بنا را تجزیه و تحلیل کنید نیاز به اطلاعات کاملی درباره طراح پروژه ،ریز فضاهای آن، عناصر شاخص و مصالح به کار رفته در آن دارید.
این پاورپوینت فرهنگسرای فرشچیان بصورت کامل و ویژه تهیه و تدوین و ارائه شده است. توضیحات مربوط به این پاورپوینت را در ویدیوی زیر مشاهده فرمایید.
خلاصه ای از پاورپوینت تحلیل فرهنگسرای فرشچیان
معرفی کلی فضای فرهنگسرا
این بنا در خیابان توحید اصفهان در مجاورت زاینده رود واقع است. طراحی آن در سال ۱۳۶۷ توسط فرهاد احمدی انجام شد. سبک طراحی این بنا ، الهام گرفته از معماری سنتی ایران و رم باستان است.
تلاش معمار همواره بر این است که همه جا را به رنگ آن اندیشه اصلیِ مرکزیِ خویش درآورد و خاک فقیر را به فضای ماورایی شبیه سازد. معمولاً در بررسی یک بنا ،آنچه به عنوان اثر معماری، مورد توجه قرار می گیرد. بحث جنبه های مادی و فضای کالبدی و شکل دهنده آن اثر معماری می باشد.
اجزای فرهنگسرای فرشچیان اصفهان
سالن کنفرانس، ورودیها، گالری و رواق ، لابی با فرم هشتی، سالن گلیمبافی، رستوران، آمفی تئاتر سربسته و روباز، پاساژ، فضای تجمع، برجک ،حیاط مرکزی پاساژ ،غرفه های فروش ،حوض خانه( یادآور فین کاشان) .
شکل و فرم مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان
- مثلث
- چلیپا
- شمسه
- پله گرد
- نور طبیعی از طریق : حیاط مرکزی ، زیر زمین، پنجره های شبکه ای و راهروها.
- نور مصنوعی از طریق : گالری، سالن ها و زیر زمین .
تحلیل فرهنگسرای فرشچیان
عناصر بصری :
- تقارن
- خط و صفحه
- پر و خالی
- آجر
- شیشه
- فلز
ایده طراحی معماری در پاورپوینت تحلیل فرهنگسرای فرشچیان
نقطه آغازین ایده اولیه طراحی ، تصویر ذهنی معمار از منظره ی پشتی پل خواجو در زمان برگزاری جشن های بزرگ صفوی است و سعی شده عناصر آبنما، پل و رواق های اطراف ساختمان به صورت انتزاعی در این بنا بازسازی شود.
تأکید بر تقارن و تقویت آن ، در محورهای مختلف ، نشان دهنده ی پایبند بودن معمار به اصول معماری سنتی ایران به ویژه معماری صفوی و مکتب اصفهانی است.
مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان از طریق هفت دروازه که از نظر مقیاس نیز بسیار بر آنها تأکید میشود، به فضای پیرامون خود متصل میشود.
در این مرکز فرهنگی به زیباترین وجه به معماری سنتی ایران یعنی توجه به چهارعنصر نور، باد، آب و خاک و تفکر دیرینه و اسطورهای فرهنگ ایرانی پرداخته می شود.
فضای هشت ضلعی مرکزی نیز، علاوه بر اینکه از نظرمحل قرارگیری در مرکز پروژه است به نوعی نقطه شروع بازدید کنندگان و اعضای مجموعه نیز به شمار می رود.
عنصر با اهمیت دیگر، که در طراحی این مجموعه مورد تاکید است، پل می باشد. عنصری که در فرهنگ ایرانی و اسلامی به مثابه گذرگاه و جداکننده نیکی از پلیدی است.
معمار پروژه در بنای فرهنگسرای فرشچیان ، با عدم استفاده از رنگ ویژه و خاص، بر خلوص معماری تاکید می کند. رنگ این بنا، طیفی از بی رنگی است که با نور ترکیب میشود و رنگ های زیبا در ذهن ناظر پدید می آید .
در تفکر عرفانی ، بنا به عنوان قطعه سرگردان تلقی نمی شود که روی سطحی قرار داده شده باشد. بلکه باید در بافت شهری گنجانده شود. ارتفاع کم ساختمان و قرار گیری بخشی از آن ، در داخل زمین و مکان یابی مناسب ورودی ها ، باز بودن ضلع مجاور خیابان به روی عابرین، اختصاص نیمی از سطح پروژه برای استفاده عمومی ، به کارگیری عناصر طبیعی و مصنوعی دعوت کننده به داخل مرکز، این مکان را به یک فضای شهری در خور زاینده رود تبدیل کرده است .
ما در آرچینا این مطالب را به همراه یک سری مطالب مفید تر و تصاویر زیبا و فوق العاده ، در پاورپوینت تحلیل فرهنگسرای فرشچیان گرد آوری نموده ایم و در اختیار شما عزیزان قرار دادهایم.
شیما –
بسیار کامل ارائه شده. ممنون از شما.
مدیریت آرچینا –
لازمه کسب رضایت شما عزیزان ارائه محصولی با کیفیت هستش.
امیدوارم راضی بوده باشید.
شعله –
پاورپوینتتون عالی بود